SILATURRAHIM MAULANA BAWAH KOLONG

SILATURRAHIM MAULANA BAWAH KOLONG

Sayu terdengar alunan lagu hari raya aidilfitri tahun 2020 berdendangan di kaca televisyen dan radio.

Mengenang kembali detik-detik sahabat maulana bawah kolong penuh dengan kenangan manis, suka duka, gurau senda serta lawak jenaka.

Anggota maulana yang dianggotai oleh lapan orang (8) adalah sahabat akrap yang menghuni bilik sewa  dibawah kolong di satu kampung di kawasan Sepanggar.

Walaupun Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasakan, namun sambutan hari raya aidilfitri tetap meriah di sanubari setiap ummat muslim. Berpakaian segak baju melayu walaupun dirumah dengan menunaikan solat sunnat hari raya secara berjamaah dengan keluarga masing-masing.

Tahun ini 2020 dengan teknologi moden raikaian tanpa wayar, anggota maulana masing-masing memegang telefon untuk (video call) sambil mengucapkan selamat hari raya maaf zahir dan batin kepada rakan-rakan. Tepat jam 4.00 pagi, satu syawal, hati gembira dengan gema takbir raya dari surau dan masjid yang berdekatan, anggota maulana masing-masing menyiapkan diri untuk solat sunnat hari raya aidilfitri di rumah masing-masing.

Tangan dihulur dengan sepuluh jari disusun tanda bermaafan, lantaran itu ikatan silaturrahim dapat dieratkan sesasama keluarga, rakan taulan dan insan.

Semoga persahabatan anggota maulana sering akrap sentiasa.



Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin, Tahun 2020



Salam Ramadhan


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Selamat Hari Raya Aidilfitri